Vol. 10, nº 2, 2004

Identity, oposition and pragmatism: strategic content of electoral decision in 13 election years

DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-62762004000200003

Authors

Elizabeth Balbachevsky

Departamento de Ciência Política

Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

Universidade de São Paulo

Denilde Oliveira Holzhacker

Programa de Doutorado em Ciência Política

Universidade de São Paulo

Abstract

Based on survey results conducted in the Brazilian Presidential elections of 1989, 1994, 1998 and 2002, and the local election of São Paulo in 1996, the authors analyse the electoral behavior as a result of a strategy pattern made of three possible choices: the vote as an expression of identity with the candidate; as a belief in the candidate´s opposition capacity and as a belief in the candidate´s administrative capacity. The authors point out the link between the vote strategy as an expression of identity with the candidate Luís Inácio da Silva, Lula, in all the period. The article is based on the Brazilian Electoral Study results.

Keywords

brazilian electoral study; voting strategy; presidential election; political identity

Resumo

Com base em resultados de surveys realizados no contexto das quatro eleições presidenciais brasileiras de 1989, 1994, 1998 e 2002, bem como da eleição municipal de 1996), as autoras analisam o comportamento do eleitorado e propõem que este segue um padrão definido por uma dentre três estratégias possíveis: o voto como expressão de uma identidade com o candidato; como crença no potencial de oposição que o candidato representa ou como expressão da crença na sua capacidade administrativa. Ao longo do período, destaca-se a associação do voto dos eleitores que se orientam pela busca de uma identidade com o candidato e a candidatura Lula. O artigo é baseado nos resultados do Estudo Eleitoral Brasileiro.

Palavras-chave

estudo eleitoral brasileiro; estratégia de voto; eleição presidencial; identidade política

Download file

CESOP archives