Vol. 19, nº 1, 2013

Patronage, Internet and vote. Personalism and transfer of resources in the online campaigns for councilor in the 2008 October elections in Brazil

DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-62762013000100008

Authors

Sérgio Braga

Departamento de Ciência Política

Universidade Federal do Paraná

Maria Alejandra Nicolás

Universidade Federal do Paraná

André Roberto Becher

Departamento de Ciência Política

Universidade Federal do Paraná

Abstract

The purpose of this paper is to present the results of our research on Internet using by candidates for councilor in Curitiba, Florianópolis and Porto Alegre. From the examination of virtual campaign of candidates who used websites among about 1.400 applicants for the positions for its offices in these capitals, we evaluate the use of these politicians have made the Internet in municipal elections in October 2008. Our basic hypothesis is that the web pages of candidates for elected office, especially the council, served mainly to disseminate traditional political practices, strengthening personalistic and clientelistic ties with the electorate.

Keywords

online campaign; patronage; internet and politics

Resumo

O objetivo deste artigo é apresentar os resultados de nossa pesquisa sobre o uso da internet pelos candidatos a vereador de Curitiba, Florianópolis e Porto Alegre. A partir do exame da campanha virtual dos candidatos que utilizaram websites entre os cerca de 1400 postulantes aos cargos de vereador nestas capitais, procuramos avaliar o uso que estes políticos fizeram da internet nas eleições municipais de outubro de 2008. Nossa hipótese básica é que as páginas “web” dos candidatos a cargos eletivos, especialmente os vereadores, serviram predominantemente para veicular práticas tradicionais de política, reforçando os vínculos personalistas e clientelistas com o eleitorado.

Palavras-chave

campanha online; clientelismo; internet e política

Download file