Vol. 08, nº 1, 2002

Cities and citizens imagined by the Media

DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-62762002000100003

Authors

Néstor García Canclini

Universidade Autónoma Metropolitana

Abstract

The Mexico City megalopolis exists as a social and physical space, as a demographic ordering and disorder, but also in the forms imagined every day by the press, radio and television. These media organize the invisible communities of their public, which are informed through the media about the city, and they sometimes participate with reader’s letters or in phone-in programs. How is the public sphere reconstituted in these communicational circuits? Do the media contribute to the transparency and democratization of the city, or do they simply reproduce urban common sense?

Keywords

media; press; urban studies; méxico

Resumo

A megalópole Cidade do México existe como espaço social e físico, ordem e desordem demográfica, mas também nas formas imaginadas todos os dias pela imprensa, o rádio e a televisão. Estas mídias organizam comunidades invisíveis de audiências que se informam através delas sobre a cidade e, às vezes, participam por meio de cartas ou telefonemas. De que forma a esfera pública é reconstituída nesses circuitos comunicacionais? Esses meios contribuem para a transparência e a democratização da cidade ou simplesmente reproduzem o senso comum urbano?

Palavras-chave

meios de comunicação; imprensa; estudos urbanos; méxico

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