Vol. 17, nº 2, 2011

Upward social mobility and voting: the 2010 presidential elections in Brazil

DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-62762011000200002

Authors

Lúcio Rennó

Centro de Pesquisa e Pós-Graduação sobre as Américas

Universidade de Brasília

Vitor Peixoto

Centro de Ciências do Homem

Universidade Estadual do Norte Fluminense

Abstract

This paper analises the determinants of vote for Dilma Rousseff in the first and second rounds of the 2010 Brazilian presidential elections, based on various political, economic and social indicators. The study tests the traditional hypotheses about vote choice in Brazil, such as sociotropic economic voting, party identification, government evaluation, perceptions of corruption and religion. Our contribution comes from the adition of a new explanation for vote choice: perceptions of social mobility. Therefore, the present study captures a political effect of the upward social mobility of sectors of the Brazilian population, the so called “new middle class”. The article uses data from the CSES Brazilian Electoral Study (ESEB).

Keywords

elections; vote; social mobility; CSES-ESEB-2010

Resumo

Este trabalho analisa os determinantes do voto em Dilma Rousseff no primeiro e segundo turnos das eleições presidenciais de 2010, usando diversos indicadores políticos, econômicos e sociais. São exploradas as variáveis tradicionalmente indicadas como determinantes do voto, como visões sobre o estado da economia, identificação partidária, avaliação do governo, assim como também fatores explorados de forma menos sistemática, como percepções sobre corrupção e religião. Por último, o trabalho inova ao acrescentar a esse debate o efeito da mobilidade social sobre o voto. Assim, o presente estudo capta o efeito político da ascensão social de setores da população brasileira, a dita “nova classe média”. O trabalho utiliza dados do Estudo Eleitoral Brasileiro de 2010.

Palavras-chave

eleições; voto; mobilidade social; CSES-ESEB-2010

Download file

CESOP archives