Vol. 20, nº 2, 2014

Civic engagement and social capital: an interactive model for the effect of interpersonal trust

DOI: https://doi.org/10.1590/1807-01912014202273

Authors

Alessandro Freire

Escola Nacional de Administração Pública

Universidade de Brasília

Abstract

Social capital theory emphasizes interpersonal trust as a facilitator of cooperation among individuals, crucial for the formation of autonomous associations within civil society and for the engagement of citizens in public affairs. Despite the importance of trust for the concept of social capital, recent empirical research has been demonstrating that its effect on civic participation is weak, at best. This paper suggests an interactive model, where the effect of trust is conditioned by motivational aspects of participation (expectations of benefits and perceptions of costs). Using data from the 2005 British Election Study (BES), a survey conducted in the United Kingdom, I test the conditional effect of interpersonal trust on individuals’ willingness to engage in different types of collective action. The findings point to a conditional effect of trust that varies not only according to motivation variables, but also depending on the type of engagement.

Keywords

trust; engagement; participation; costs; benefits

Resumo

A teoria do capital social enfatiza a confiança interpessoal como um facilitador da cooperação entre os indivíduos, crucial para a formação de organizações autônomas da sociedade civil e para o engajamento dos cidadãos em questões de interesse público. Em que pese a centralidade da confiança para o conceito de capital social, pesquisas empíricas recentes têm demonstrado que o seu efeito sobre a participação cívica é, na melhor das hipóteses, fraco. Este artigo propõe um modelo empírico interativo, onde o efeito da confiança interpessoal é condicionado por elementos motivacionais da participação (expectativas de benefícios e percepções de custos). Usando dados do British Election Study (BES) de 2005, um survey conduzido no Reino Unido, testo o efeito condicional da confiança sobre a disposição dos indivíduos a se engajarem em diferentes tipos de ações coletivas. Os resultados apontam que o efeito condicional da confiança varia não apenas de acordo com variáveis motivacionais, mas, também, com o tipo de engajamento em questão.

Palavras-chave

confiança; engajamento; participação; custos; benefícios

Download file